Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vásárlási tanácsok

A vásárlási tanácsokat igyekeztem úgy összeállítani, hogy az márkától függetlenül használható legyen.

 Gyermek kerékpárok:

  Sokan a gyermekeknek készült kerékpárokat nem veszik eléggé komolyan, fölösleges kiadásnak és a méretükhöz képest túlárazottnak tartják. Ha bármelyik komoly kerékpárgyártó termékét összehasonlítjuk egy ugyanazon gyártó alsóbb kategóriás felnőtteknek készült kerékpárjával, feltűnik, hogy a méreten kívül nincsen különbség.

 Két dolog következik ebből:

 A gyártó ugyan kicsivel kevesebb nyersanyagból állítja elő a terméket, de a kevesebb darabszámnak köszönhetően drágább a kerékpár előállítási költsége, mint felnőtt társainak.

Ennek ellenére a gyerekbringák olcsóbbak a felnőtt kerékpároknál.

Az olcsó gyermek kerékpárok nem megfelelő minőségűek.

 Szempontok gyermek kerékpár vásárlásakor:

  Minden esetben javasolom a jó minőségű terméket, mert az biztonságos, értéktartó és ha kinőtte a gyermek tovább értékesíthető, de különösen fontos ha több gyermek tudja használni egymás után a családban. Természetesen fontos a szín, de fontosabb a praktikum és a biztonság. Több gyermek esetében válasszunk unisex vázformát és semlegesebb színösszeállítást. Ne dőljünk be a hercegnős, Pókemberes stb. gyerekbicóknak. A vagány kinézet sok esetben pocsék terméket takar. Vegyük figyelembe a gyermekek méretét és erejét, ne válasszunk kis méretű (12”, 16”,20”-os összteleszkópos modellt, főleg, ha acélvázas mert nehéz és értelmetlen. A kerékpár kezelőszervei a fékkar, váltókar működtethetőek legyenek gyermeki erővel. Tapasztalatom szerint 20”-os méretig a gyermekek nem tudnak sebességet váltani, mert koncentrálnak a haladásra, forgalomra stb. 16”-os méretig célszerű kontrafékes bicajt választani, ugyanis a lábuk erősebb, mint a kezük és így biztonságosan tudnak lassítani, megállni. Egyszerűbb kerékpárok esetében a fékkarok még felnőtti erővel is igen nehezen mozgathatóak és rendkívül hatástalanok. Ennek oka a gyatra alkatrész választás és a kisméretű vázak miatt a sokszor elkanyarodó bowdenezés.

  Habár a legkisebb kerékpárok esetében nem feltétlenül túrázgatunk, iskolába, óvodába járunk, de a kerékpár elsősorban közlekedési eszköz és mint minden jármű esetében itt is a biztonság a legfontosabb. A fékhiba miatt járdáról leguruló bicajt a méretéből adódóan még kevésbé veszi észre az autóbuszvezető!

  Másodsorban, ha gyermekünk első élménye a kerékpárral kudarcélmény, nem szereti meg a bringázást, és ebben nem az a legrosszabb, hogy még egy hamburger gyermek indul el a növekedés útján, hanem a kerékpározás egy csomó olyan érzékszervet és készséget fejleszt pl: egyensúly, periférikus látás, motorikus képességek stb., aminek hiányában lemaradással indul az iskolában és az életben is a többi gyermekkel szemben. Az egészségről nem is beszélve.

  Talán túl hosszúra nyújtottam a gyermekkerékpárok vásárlási tanácsait, de úgy gondolom, hogy ahogy a kerékpár esetében a váz a legfontosabb, a kerékpárosok esetében is az alapoktól a legelső felhasználóktól kell kezdeni és végre valakinek ki kell mondani és valahol, talán éppen itt le kell, hogy legyen írva olcsó húsnak híg a leve.

  Most folytassuk a vázakkal, hiszen ez határozza meg hol célszerű használni az adott kerékpártípust, magyarul milyen kerékpárt válasszak.

 Vásárlási tanácsok felnőtt kerékpárt vásárlóknak:

  Mára már jól elkülöníthető kategóriák alakultak ki a kerékpárgyártásban.

  A teljesség igénye nélkül néhány leggyakrabban használt típus:

 CITY:

  A nevéből adódóan városi felhasználásra épített kerékpár, jó minőségű útra tervezett bringa.

  Jellemző rá az alacsony átlépő magasság, magas kormány, egyenes üléspozíció, kényelmes széles nyereg, komplett felszerelés (sárvédő, csomagtartó, világítás, kitámasztó, csengő, prizma). Többnyire egysebességes kontrafékes de létezik láncváltós és egyre gyakrabban agyváltós kivitele.

  A modern city kerékpár alumínium vázas, dobfékes, agyváltós és agydinamós kivitelű.

 TREKKING:

  Túrázásra tervezték, felszerelése  hasonlít a city kerékpárokéra, de a váza merevebb, robosztusabb, többnyire teleszkópos. Jellemző rájuk a hosszú élettartam, a kényelmes üléspozíció számos kényelmi és praktikus kiegészítőkkel felszerelhető.

  A váz anyaga jellemzően alumínium, a kerékmérete 27”.

 MTB:

  Sporteszköz! Eredetileg hegyi kerékpár, hosszú alacsony építés, magas hajtóműházzal a terepen való könnyű manőverezhetőségért. Robosztus masszív felépítés, teleszkóp, dupla vagy triplafalú kerekek, komoly több fokozatos lánc váltórendszer. Ma már nem ritka a 3 x 9 fokozat sem. Az eredeti MTB vérvonal sportolás céljára kifejlesztett  26”-os kerekű acélvázas, merev villás Cantilever fékes 18 sebességes igazi kő kemény adrenalin vadász szerkezet volt.

 Mára kétfelé ágazott a felhasználás, az eredeti receptet követve űrtechnikás anyagok felhasználásával hiperkönnyű akár 3 x 9 vagy 1 x 10 fokozat beépítésével vagy akár hidraulikus tárcsafékek és lock out-os teleszkóppal felszerelt versenygépet vásárolhat bár ki, ha hitelkerete engedi.

  A másik út teljesen idegen és értelmetlen ettől a kerékpártípustól, csupán a divat szülte.

 Ugyan is létezik „városi” MTB kerékpár jellemző rá, hogy nagy, nehéz olcsó és régen kifutott gyenge alkatrészekkel szerelik.

  Legfőbb előnye, hogy OLCSÓ megvenni, drága fenntartani és egyetlen perc örömet sem okoz a gazdájának.

 Ezt a fajta kerékpárt használók egy életen át törekednek pénzt időt nem sajnálva a kerékpár átépítésére, valamely egyéb kategóriába. DE csúnyán fogalmazva SZAMÁRBÓL NEM LESZ VERSENYLÓ, komolyra fordítva NEM LEHET! Minden kerékpárt a váz geometriája és anyaga határozza meg.

 CROSS:

  Sporteszköz! Nagykerekű montinak is mondták régebben, azóta tényleg van 27,5” és 29”-os MTB, tehát nem ő a nagy kerekű monti, de a lényeg, hogy az MTB és a TREKKING összeházasításával jött létre. Az MTB-tól a magas hajtóműházat és a robosztus felépítést, a Trekkingtől a 27”-os kereket és nagy áttételeit örökölte. Így született meg az ideális kiránduló kerékpár. Egyszerűbb kivitelben létezik acélvázzal és teló nélkül, de jellemző rá az alumínium váz és teleszkóp. Többnyire öltözet nélkül kopaszon szállítják, mert az eredeti felhasználásnak így felel meg legjobban, de felöltöztethető minden olyan kiegészítővel mint pl: sárvédők lámpák, kitámasztó, csomagtartó stb., mint a többi kerékpár.

  A kategória filozófiája: Csak azt veszem meg, amire szükségem van.

 CRUISER:

  A legellentmondásosabb kerékpár, egyrészt kategóriateremtő, habár nem csak a saját kategóriáját teremtette meg, hiszen az Ő 26 colos kerekeiből épültek az első MTB-k, ugyanis  merevebbek voltak a nagyobb társaiknál, így jobban megfelelt a hegyi száguldozásra. Másrészt a művészi kidolgozásuknak köszönhetően egy-egy ritkább típus ára mára csillagászati pl.: Autocycles. Ugyanakkor a nevéhez fűződik egy legendás márkanév a SCHWINN, amelyet a gazdasági válság idejében ez a kategória a Beach Cruiser mentett meg a csődtől. Mára a modern kerékpárok között üdítő színfolt egy-egy cruisert látni a városban, hiszen mifelénk tengerpart híján oda kényszerültek. Jellemző rájuk a nagyon kényelmes fotelszerű ülés, a ballonos nem ritkán fehér oldalfalú külsők. Az eredeti acélvázas „Z” hajtóműves kontrást, ma már készítik alumíniumból és lánc ill. agyváltóval is.

  A retro hangulat kedvelőinek ideális választás.

 ORSZÁGÚTI:

 Sporteszköz! A kerékpárok királynője a legszebb és legkifinomultabb technológiát  felvonultató gép. A legjelentősebb  ÚJDONSÁGOK EBBEN A KATEGÓRIÁBAN JELENNEK MEG ELŐSZÖR, akár az alapanyag kiválasztásában alumínium, carbon, titán kerámia. Akár a technológiai oldalon hidroforming csőmegmunkálás, integrált csapágyak, 9,10, 11 fokozat, fékváltókar, stb. végtelen a sor.

  A kézzel készült egyedi kis szériás vázak kész műalkotások, áruk magas, súlyuk alacsony.

  Sok embernek ez A KERÉKPÁR és talán nincs is olyan kerékpáros, aki ha nem is vágyott egyre, de legalább ne ismerné el a szépségét.

  A hobbistáknak készített hajladozó acél vázak is mosolyt csalnak a kerékpáros arcára, ahogy könnyedén elhúz ballonos kerekű társai mellett, de a vér profik kő kemény csontot rázó, erősen recsegő és nyikorgó carbon paripáinál nincsen nagyobb élmény a száguldásra az emberi erővel hajtott gépek táborában.

 Jellemző rájuk a kecses minimalista design 2x 8, 9, 10, 11 fokozat, a sportos, kényelmetlen testhelyzet, utánozhatatlan élmény.

 BMX, Down Hill, Triál, Free Ride, Triatlon, stb.

  A fent  felsorolt kerékpárok, sportolási célra kifejlesztett célgépek, céljuk a versenyző erőnléte és ügyessége fejlesztése és az adott kategóriájú versenyen való szereplése.

  Nem közlekedési eszköz , közlekedésre nem, vagy csak kompromisszumokkal alkalmasak.

  Áruk jellemzően magas, ne kövessük el azt a hibát, hogy azért választunk egy drága kerékpárt, mert az biztosan nagyon jó minőségű. Ez persze lehet akár igaz is, de és itt a lényeg, mint bármi a versenysportban csak azzal a céllal jött létre, hogy a versenyt megnyerje. Nem szempont a szervizigény és a hosszú élettartam. A versenygépeket minden verseny után szét, majd összeszerelik és ha kell átépítik a következő versenyre. Lehet, hogy a fék hatásfoka bámulatos, de csak pár óra hosszat tudja ezt az állapotot stb. stb. stb. A versenysportban a pénz nem, csak az eredmény számít. Hétköznapi felhasználásra ezek az eszközök drágák és értelmetlenek.

 Pedelec:

  Feltörekvő kategória és nem összetévesztendő az elektromos robogóval.

 Az utóbbi elsősorban elektromotorja segítségével közlekedik, és egyáltalán nem, vagy csak nehézkesen hajtható pedállal. Míg az első egy igazi kerékpár kiegészítve egy elektromotorral, amely önerőből nem képes hajtani a kerékpárt, de pedálozás közben rásegít annak hajtására. A rásegítés mértéke általában több fokozatban állítható.

  Három lehetőség van a motor elhelyezésére a kerékpáron, az első és hátsó kerékagy vagy a hajtóműház. A valóságban mind a három beépíthetőségre van példa.

  Bármelyik kerékpár utólagosan átalakítható elektromos meghajtásúra, ebben az esetben az első vagy a hátsó kerékagy helyére építik a motort és a csomagtartó helyére kerül az akkumulátor. A középmotoros variációnál már a váz gyártása során ki kell alakítani azt a hajtóműházat, amely fogadni képes az oda beépítésre kerülő villanymotort. Ebben az esetben többnyire a nyeregcső szolgál az akkumulátor tárolására. Ebből is látszik, hogy ennek a típusnak a legköltségesebb az előállítása, de talán ez a ma ismert legfejlettebb rendszer.

   A Pedelec technológiában óriási lehetőségek rejlenek, és már régóta tervezik a gyártásukat, de csak most ért el oda az akkumulátorok kapacitása, hogy értelmes hatótávolságot megtehessünk velük. Ezek a kerékpárok még most sem olcsók, ráadásul többféle,                24V és 36V-os rendszerek is léteznek.

  Egy elfogadható minőségű Pedelec kerékpár 300.000 Ft körüli, de a jobb középmotoros sok esetben ennek a duplája is lehet.

  Mindazonáltal a rendszer működik és tényleg használható, a hatótávolsága ma már 40 – 60 km közötti is lehet.

  Mi sem bizonyítja ezt jobban mint, hogy a robogóiról híres Olaszok vásárolják a legtöbb Pedelec kerékpárt. Elsősorban környezettudatosságuknak köszönhetően.

 Használt kerékpárok:

  Többféle célból is vásárolhatunk használt bringát, talán a leggyakoribb eset, hogy pénzt spóroljunk meg. Ebben az esetben kell a legkörültekintőbben eljárnunk, ugyan is a látszólag olcsó kerékpár rejtegethet felületes szemlélődéssel nem észrevehető drágán javítható hibákat.

  A „drágán” szó itt a kerékpár vételárához mérten értendő.

  Szintén gyakori eset, hogy azért nem keresünk új kerékpárt, és inkább megelégszünk egy használttal, hogy ne váljunk olyan könnyen a tolvajok áldozataivá, ebben az esetben megfelel egy kopottas öregebb bringa is.

 Harmadik lehetőség, hogy egy már régebb óta nem gyártott kerékpárt, vagy váz formát kedvelünk, ilyenre vágyunk és már csak használtan beszerezhető.

 Negyedik lehetőség, hogy a használt bringát, hobbinak, vagy befektetésnek tekintjük, állapotától függően felújítjuk, vagy eredeti állapotában megőrizzük.

  A két utolsó szempont esetében is természetesen számít a termék állapota, de a vételárba a legtöbb esetben bele kell kalkulálni a felújítás költségét, ami minél régebbre megyünk vissza az időben annál költségesebb, hiszen annál ritkább alkatrészek beszerzésére kell számítanunk.

 Mindazonáltal egy jól megválasztott kerékpár jó állapotban megőrizve, vagy felújítva hasznos befektetésnek számít.

  Félreértések elkerülése érdekében nem minden drága ami régi. A nagy sorozatban előállítót, új korukban sem drága modellek, általában öreg korukban sem érnek sokat, a nagy darabszámnak köszönhetően. Minden időszaknak meg van a már nem új, de még nem régi, gyakorlatilag értéktelen modelljei. Mindazonáltal az elmúlt időszak nagyáruházi kerékpárjai csak megöregszenek, maximum érdekesek lesznek, de soha nem képviselnek komolyabb értéket. Ha igazi kuriózumra vágyunk keressünk kis szériában gyártott minőségi terméket, ami megéri a belefektetett időt és pénzt.

 Egy utolsó gondolat a „korszerű és gazdaságos” kerékpár fogalma, hétköznapi felhasználásra.

A korszerű kerékpár alumíniumvázas, teleszkópos, agyváltós, agydinamós, dobfékes.

 Gumiabroncsai defektgátló védőszalaggal készültek. Ilyen kerékpár esetében kell a leg kevesebb szervizköltségre és a legkomfortosabb utazásra számítanunk.

 Néhány szó a biztonságról!

  A védőruházatról, sisakokról és egyéb kiegészítőkről a kiegészítők menüpont alatt olvashatnak többet. Itt elsősorban a kerékpár biztonságával kapcsolatos észrevételeimet osztanám meg

  Kerékpár forgalomba hozására jelenleg semmilyen biztonsági szabályozás nem létezik Magyarországon, tehát bárki bármilyen minőségű kerékpárt gyárt vagy importál, nyugodtan kereskedelmi forgalomba hozhatja.

  Sajnos a helyzet annyira eldurvult, az alsó kategóriában, hogy a gyerekeknek készült fékalkatrészeket is beépítik felnőtt kerékpárokba. A műanyag fékek és fékkarok még a gyerekbringákba sem valók minden kerékmérethez de a gyermek kontrát felnőtt gépbe rakni több mint felelőtlenség!

  Nyugodtan fogdossuk meg a megvásárolni kívánt terméket, ha fékkar a kormányig húzható, miközben a fékbetét már a fele távon hozzáért a felnihez, biztosak lehetünk benne, hogy semmilyen beállítás nem fog segíteni és folyamatosan veszélyben vagyunk ha ilyet használunk. Másik gyakori szemfényvesztő trükk az olcsó tárcsafékes összteleszkópos kerékpár. Sajnos a típus létezik a féke hatástalan és javíthatatlan, a kerékagya elcsavarodásra hajlamos, a rugózása pedig nem felnőtt súlyára méretezett. Vegyük figyelembe ezeket a szempontokat is és ne a kerékpárszervizben várjuk a csodát vagy a megváltást a balul sikerült választásunk után! Előbb kérjünk tanácsot EZ MÉG MINDIG INGYENES!

  Mérlegeljünk, hogy egy használható összteleszkópos bringa 300.000Ft környéki, egy használható tárcsafék min: 15.000Ft + a hozzá tartozó kerékagy tehát ha látjuk, hogy csak ma 54.000- helyett 32.000Ft nem biztos hogy kettőt érdemes vásárolnunk.

 Segítünk a választásban!

Gondolom az igen hosszúra nyúlt tanácsainkkal sem hiszem, hogy minden kérdést megválaszoltunk volna. Ha ezeken kívül is van kérdés állunk elébe, igyekszünk megválaszolni.

 

Mindenkinek jó keresgélést kívánunk!

 

A Bike-City csapata